Vår syn på...

Om du tar del av vår syn på dessa för oss viktiga ämnen får du en bild av hur vi är och tänker. Naturligtvis kan du inte lära känna oss utan ett personligt möte men vi tror att det här är en bra utgångspunkt. Kontakta oss så kan vi berätta mer om hur vi tänker och arbetar!

Vår syn på:
Affärsmannaskap
Att utveckla ett gott affärsmannaskap innebär att du utvecklar dig till att se helheten i företagets affärer. Och att du kan agera kreativt på den information du får. I gott affärsmannaskap ingår att du tar egna initiativ för att utveckla företagets affärer och att du kan göra självständiga bedömningar av olika situationer.

Ett gott affärsmannaskap utvecklar du genom breddade kunskaper i ekonomi, marknadsföring, vardagspsykologi, förhandling… och mycket träning och erfarenhetsutbyte med duktiga kolleger.


Effektivitet
Att vara effektiv handlar om att nå resultat. Och resultat kan du nå på många olika sätt. Den viktigaste pusselbiten i att utveckla din effektivitet ligger i att du känner lär känna dig själv och kan utnyttja dina starkaste sidor på rätt sätt. För en del betyder det en mycket välorganiserad arbetsvardag, för andra ett starkt fokus på personliga kontakter, för ytterligare andra helt andra saker.

Att lära känna sig själv behöver man ofta hjälp med. Det är svårt att se sig själv och vi svenskar är dessutom lite extra dåliga på att se våra starka sidor. Effektivitet är viktigt för ett framgångsrikt yrkesliv och därför lägger vi alltid stor vikt vid din personliga utveckling.


Ekonomiutbildning
Många är rädda för siffror och låser sig så fort man får se en kalkyl eller en balans- och resultaträkning. Kanske är det en följd av erfarenheter man en gång i tiden gjorde i skolan. Men låsningen behöver inte bestå - vi jobbar med kreativa metoder för att lära ut ekonomi. Genom färgkoder och bildspråk skapar vi förståelse för de samband som finns i ekonomi - och då är plötsligt inte siffror farliga. Det brukar rent av bli riktigt roligt istället!

Företagsanpassad utbildning
Företagsanpassad utbildning utgör kärnan i vår verksamhet. Varje verksamhet har unika förutsättningar! Med utgångspunkt från väl beprövade koncept hjälper vi er att utforma en utbildning som innehåller exakt de moment som ni behöver. En väl designad och professionellt genomförd affärsskola är en vitamin-injektion i din organisation. Det har vi fått många bevis på genom åren.

Företagsfilosofi
Vår företagsfilosofi bygger på att vara andra till hjälp! Genom våra liv har vi som jobbar i ComHuman AB gjort olika erfarenheter som fört oss framåt. Vi vill dela med oss av våra erfarenheter. Våra värdefulla erfarenheter som människor gör vi på många olika plan. Det kan vara tekniker för effektiv kommunikation såväl som personlig insikter. Vi tror på att se till hela människan och att lägga vikt vid en integrerad utvecklingsprocess.

Vi ser ett speciellt värde i att ge våra kunder en positiv helhetsupplevelse. Vi är övertygade om att en professionell strävan samsas väl eller till och med vinner på att samverka med det sköna i livet. Därför lägger vi stor vikt vid lust, trivsel och god design.

Genom att sätta våra kunder i centrum och ha som mål att ge en kundnytta som överträffar förväntan så förtjänar vi våra kunders förtroende och lojalitet. Och det är lojala kunder som är ryggraden i vår verksamhet.


Förhandling
Förhandlar gör vi ständigt, vare sig vi tänker på det eller inte. I hemmet när vi disskuterar med våra nära och kära, i jobbet när t ex lönen ska bestämmas, med kunder om olika villkor i samarbeten. I arbete med kunder är förhandling en naturlig förlängning på en säljande affärsprocess. När man vet att man vill göra affärer med varandra vidtar att fördela de olika åtaganden och fördelar som en samverkan erbjuder.

Kärnan i förhandling är förmågan att få med sig andra av sin egen fria vilja. Att övertyga istället för att övertala. Forskning har visat att den mest framgångsrika förhandlingsstrategin är att vara kreativ, konstruktiv, välinformerad samt tydlig.

Hur kan du utvecklas du bäst som förhandlare? Övning ger färdighet! Ett av de mest effektiva sätten är att blanda kunskaper och insikter med konkreta övningar i form av rollspel. Rollspel kan aldrig helt motsvara verkligheten men är förvånansvärt givande om de är välgjorda. Du glömmer fort att det är ett rollspel och agerar snart på ett mycket verklighetsnära sätt. Den mest givande delen i rollspel är en mogen och eftertänksam diskussion om hur du agerade. Att få konkret feedback från övningsledare och andra kursdeltagare stimulerar och utvecklar. Vid företagsanpassad utbildning skräddarsyr vi rollspelen till just er verksamhet.


Försäljning
Försäljning handlar i första hand om din förmåga till personlig kommunikation. Att få andra att vilja detsamma som du, av sin egen fria vilja. Att få med dig folk på ett positivt sätt och nå resultat. Hur utvecklar du bäst denna förmåga? Mindre genom ytlig beteendeträning och mer genom att en bättre förståelse av hur du fungerar som individ och hur du kan påverka andra med ditt beteende i möten med andra människor. Det handlar om att bygga upp förtroende och att utveckla dig till att bli en långsiktigt effektiv affärspartner. Genom att lära dig mer om hur du själv och andra fungerar blir du bättre på att bygga upp ett effektivt samspel så att du når de resultat du söker.

Vår grundsyn speglas i följande nio steg. Om du tar till dig de synsätt som förmedlas i de nio stegen så har du de grundläggande insikterna som behövs för framgångsrik försäljning.

Steg 1 - Det första intrycket
Se på bilden! [bild] Vad får du för intryck av personen? Vad tycker du om honom? Hur verkar han? Vad har han för egenskaper? Vi är generellt sett inte beredda att fälla omdömen om en person baserat på bara en bild, ett snabbt intryck. Och ändå gör vi det ofta.

Varför är det första intrycket så viktigt? Grovt sett beror det på tre fenomen.
1. Selektiv perception - vi har en omedveten tendens att bara se det som bekräftar våra uppfattningar.
2. Vi gillar att ha rätt. Vi ändrar ogärna en uppfattning som vi redan gett uttryck åt.
3. Tolkning - vi lägger våra egna fantasier till det intryck vi får.

Vad tror du att andra skulle svara på de inledande frågorna om det var du som syntes på bilden?


Steg 2 - Att kunna och gilla det du gör. Och våga vara dig själv.

Så enkel kan en framgångsformel faktiskt vara. Dessa enkla grundaxiom leder till ett antal önskvärda effekter för ditt personliga affärsmannaskap.

Vilka människor är det vi egentligen tycker bäst om och får förtroende för? Jo, de som vi upplever är sig själva. Som inte spelar en roll. Samtidigt är det gynnsamt med en positiv utstrålning som intresserar omgivningen och leder till positiva kontakter. Hur uppnår vi det?

Det enklaste som finns är väl att syssla med något som vi verkligen kan och gillar för då kommer du in i en positiv utvecklingsspiral. Om du gillar något så lär du dig mer, om du lär dig mer blir det roligare... och vi har väl alla upplevt hur smittande en äkta entusiasm är…. Hur gör du för att få det du gör att vara verkligen roligt och intressant för dig?

Vågar du vara dig själv?


Steg 3 - Motivation en individuell faktor
En avgörande insikt för framgångsrik kommunikation är att motivation är något individuellt. Något som du upptäcker hos någon snarare än skapar. Tänk dig att du försöker locka en person till ett grillparty men inte vet om att det är en vegetarian som är nykterist. Du bygger upp den ena förföriska bilden efter den andra, doften av nygrillad biff... kotletter som är marinerade i... och gott öl och... ingenting händer! Du förstår ingenting! Ända tills du får veta hur det förhåller sig. Då börjar du förstå vad som kan motivera denna personen att följa ditt förslag...

Är du så skicklig som du önskar i att upptäcka vad som motiverar andra människor?


Steg 4 - Det är hos mottagaren som du avgör vad som är framgångsrik kommunikation.
Det sägs att den vanligaste kandidaten för - "det värsta som finns på jobbet" - är att prata inför grupp. Vi är många som blir väldigt nervösa och hellre skulle befinna oss någon annanstans än just där vi just nu ska tala... Att många av oss är rädda beror på att vi har fokus på fel ställe. Vi går in i prestationsångest och har fokus på oss själva. Eller frågar en kollega om hur han/hon tycker att vi presterar. Det är inte intressant!

Om du flyttar fokus till de som tar emot ditt budskap går allt mycket lättare och är dessutom betydligt mer effektivt. För det intressanta är egentligen inte vad du har sänt. Det intressanta är vad mottagaren faktiskt tagit emot och lagrat i sin hjärna. Och för det krävas snarare att du är en god lyssnare!

Var har du ditt fokus i kommunikation med andra?


Steg 5 - Gör det enkelt!
Det enkla är det svåra. Det har vi nog alla upplevt. Det är de enkla orden som ger effekt. Som vinner folks hjärtan och får dem att vilja handla. Men hur vet man vilka enkla ord som man ska välja. Det är här träning och intresse kommer in. Det finns inte några genvägar för att öva upp känslan för vad det är som fungerar. Dessutom är det ju situationsberoende. Ett område där man ibland driver det till fulländning är den moderna reklamen. Enkelheten gör dessutom att du kan koncentrera dig på det viktigaste, den människa du vill nå!

Hur tydlig är du i din kommunikation?


Steg 6 - Nå människors tänkande

Vi människor styrs framför allt av vårt innersta tänkande, vare sig vi är medvetna om det eller inte. Genom vårt livs erfarenheter har vi byggt upp en inre modell av hur världen fungerar, som både begränsar och hjälper oss. Inre tankar som vi kanske inte formulerat tydligt för oss själva men som ändå färgar av sig på allt vi gör. För att uppnå långsiktig effektiv påverkan på andra människor måste vi nå dem i deras tänkande och påverka deras inre tyngdpunkt. Vi vet ju själva hur det är när vi vill bryta en vana. Om vi försöker påverka vårt eget beteende till att till exempel sluta röka lyckas vi sällan om vi inte samtidigt hittar den rätta inre bilden som motiverar oss.

Har du förmåga att påverka andra människors inre tankar?


Steg 7 - Förtroende, kroppsspråk och personlig kommunikation

För att en annan människa skall vilja kommunicera så personligt med dig att du får veta det du behöver för att kunna påverka tänkandet, måste det finnas förtroende. Gå till dig själv - hur mycket berättar du för någon som du inte gillar och inte känner förtroende för? Om vi inte känner förtroende pratar vi kanske mycket ändå men berättar egentligen ingenting av värde. Därför är det avgörande ögonblicket i en personlig kommunikation när mottagaren får förtroende för dig. En avgörande insikt är att det som avgör vem vi får förtroende för i en personlig kommunikation är den totala kommunikationen. Forskning har visat att för personer som vi inte känner väl så avgörs förtroende främst av icke-verbala faktorer. Exempel på dessa är kroppsspråk och hur väl det som sägs stämmer med de signaler som vi sänder omedvetet.

Har du ett kroppsspråk som inger förtroende?


Steg 8 - Din omedvetna kunskap

Tvekar du på din förmåga? Gör inte det! Vår erfarenhet säger att du redan har den förmåga du behöver för att förmedla ett budskap på ett förtroendeingivande och övertygande sätt. Och därmed kan påverka andra människors tänkande. Svårigheten är oftast att vi inte har full tillgång till vår förmåga. Genom att tvivla på oss själva och spänna oss begränsar vi våra chanser att lyckas.

Om du slappnar av och lyssnar till dig själv kommer du att upptäcka att nästan all den kompetens du behöver finns där. Vi är alla fulla av outnyttjade resurser som skapats under våra livs erfarenheter. Det effektivaste sättet att utvecklas är att ta dessa resurser i bruk.

Det gör du effektivast genom att våga gå utanför din komfortabla zon. Ge dig själv utmaningar kring saker som du kan och gillar samtidigt som du vågar stanna i att vara dig själv. Då sätter du igång en härlig utvecklingsprocess. Hur stora utmaningar ska vara är individuellt. Det är i regel mest effektivt att kontinuerligt ta sig an många små utmaningar. Utvecklingen går framåt i små steg - men man kommer väldigt långt så småningom.

Vågar du utvecklas genom att tänja dina gränser?


Steg 9 - Framgång och arbetsglädje

Framgång bygger på att du kan och gillar det du gör och att du vågar vara dig själv. Ett synsätt är att likställa arbetsglädje och produktivitet. Vi har väl alla upplevt hur tiden flyger iväg när vi är uppslukade av ett intresse och att vi orkar hur mycket som helst.

Ett gammalt indianskt talesätt säger att det finns många bra vägar att vandra i våra liv och att det viktigaste valet är att ta en väg med hjärta i. Låt ditt hjärtat vara med i arbetet! Tycker du inte om det du håller på med har du stor anledning att fundera igenom din situation. Hur bra kan du egentligen lyckas då? Och vad innebär det att lyckas? Framgång är en helhetsupplevelse. En framgång som sker till priset av negativa effekter i andra delar av ditt liv kan inte sägas vara en riktig framgång. Livet är en helhet och för att vi ska vara lyckliga behöver helheten fungera!

Unnar du dig själv att känna riktig arbetsglädje och den framgång det ger?


Ledarskap
Grunden i allt ledarskap är god kommunikation och intresse för andra människor. Det som kännetecknar en ledare är att en ledares resultat i arbetet uppkommer som en följd av andras insatser. Att tänka ut strategier och skapa diagram är en högst begränsad del av en framgångsrik ledares arbete. Den största utmaningen är att få med sig medarbetarna på det som ska göras på ett sådant sätt att alla arbetar i rätt riktning med energi och kraft. För att åstadkomma det behövs ett antal färdigheter som till exempel att kunna delegera, vara en god lyssnare, tala klart och tydligt, skapa förtroendefulla relationer. Att bli en god ledare är en stor utmaning som kräver mycket träning och erfarenhet och man blir egentligen aldrig färdig. Men man kan hela tiden bli bättre genom träning och insikt!


Livsglädje
Meningen med livet är att vara lycklig! Vad hindrar oss att uppnå den lyckokänsla vi alla stävar efter? Det är ingen lätt fråga att svara på - men vi vet åtminstone en sak som leder i den riktningen: nya kunskaper och en bättre kommunikation med våra medmänniskor. Det finns även forskning som bevisar det. Men för att tro på det behövs inte forskning, det räcker med att gå till oss själva och våra egna liv. Vi har alla upplevt glädjen i god kommunikation med andra människor. Vi har alla upplevt hur värdefullt det är för livskänslan att stanna upp och fylla på batterierna. Vi vill vara en källa till inspiration för dig, någon som man kan fylla sina batterier hos.

Samtidigt betonar vi vikten av att livet är en helhet. Vi blir inte lyckliga av att bara fokusera på våra prestationer på arbetet. Vi är alla hela människor och måste därför se till helheten får att utvecklas på rätt sätt. Vårt mål är att perspektivet hela människan är närvarande i våra träningar och utbildningar. Hos oss kan du vara dig själv - och det är något som är viktigt. Att våga vara sig själv är avgörande för att känna riktig livsglädje. Och att känna livsglädje är grunden i all verklig framgång


Organisationsutveckling
En organisation består av de människor som jobbar i verksamheten. Precis som personlig utveckling börjar med insidan och sedan går utåt så börjar organisationsutveckling med utveckling av de enskilda människorna. Grunden i att utveckla en effektiv organisation är att skapa en sund företagskultur. Värden som ärlighet, öppenhet och rättfram kommunikation är en viktig utgångspunkt. Om en organisation kan formulera tydliga värderingar, förankra dem hos alla medarbetare och sträva efter att hålla dem levande i vardagsarbetet så är man på god väg.

En fallgrop för att lyckas brukar vara att man inte är tillräckligt konsekvent och långsiktig och att man gör det för krångligt. Det är både svårt och enkelt med organisationsutveckling. Enkelt eftersom det är de enkla okomplicerade metoderna som lyckas bäst. Svårt eftersom det är krävande men roligt att enträget fortsätta sitt arbete tills resultaten visar sig. Att utveckla en organisation är inte något som låter sig göras från den ena dagen till den andra.


Pedagogik
I våra utbildningar och träningar utgår vi från en upplevelsebaserad pedagogik. Det innebär att du som deltagare först upplever något utifrån en övning eller problemställning och att vi efteråt tänker tillsammans och lägger till teori som förklarar och fördjupar. Vi hämtar mycket inspiration från synsätt som visar att effektiv inlärning bygger på att följa hur vår hjärna fungerar. Viktigt är till exempel att utgå från att människor har olika inlärningsstilar, att använda bildspråk i stor utsträckning, använda många konkreta exempel och att ge stort utrymme för reflektion och erfarenhetsutbyte. Det har visat sig i många sammanhang att bra arbetssätt leder till snabbare resultat. Till exempel kan inlärning av språk gå upp till fem gånger snabbare än med traditionell undervisning.

Vikten av erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare kan inte nog understrykas. Vi har väl alla upplevt att vara på kurs och finna att kvällar när vi pratade med erfarna kolleger var det som gav mest. I diskussioner där vi utvecklar våra tankar och tar del av andras erfarenheter finns ett stort lärande. Vi kan inte lära oss bara genom att någon ''häller i'' oss kunskap utan vi måste få tillfälle till att träna, smälta och reflektera innan de nya kunskaperna blir till användbara kunskaper. Bland de viktigaste delarna för att smälta kunskaper och reflektera är ett givande samspel med andra kursdeltagare.

Målet med våra utbildningar och träningar är att det ska leda till användbara kunskaper. Det är viktigt att trivas och bli stimulerad under kursdagar men det riktiga testet på en utbildnings kvalitet är om den gör någon skillnad i ditt vardagsarbete. Därför vill vi ha kunskap om vilka mål du som kursdeltagare har med att delta i vår utbildning eller träning. Detta använder vi sedan som utgångspunkt i vårt kvalitetssäkringssystem.


Personlig utveckling
I varje människa finns enorma outnyttjade tillgångar. Det sägs av många forskare att det största oupptäckta området i universum finns mellan våra öron. I hjärnan finns fler förbindelser mellan hjärnceller än det finns atomer i universum! Det finns därför som man kan förstå en oändlig kapacitet i din hjärna. Frågan är hur väl vi utnyttjar den och på vilket sätt.

Till exempel tror många människor tror att de har dåligt minne eller andra brister. Det är inte så! Vad man har är dåliga strategier. Med bra strategier och större kunskap och medvetenhet om hur man själv och andra fungerar kan alla människor förbättra sina resultat på de mest påtagliga sätt. Och att få tillgång till en större del av din hjärnas kapacitet handlar om avslappnad koncentration och självförtroende. Du vet mer än du vet att du vet! Om du är stressad eller inte tror på din egen förmåga så blockerar du dig. Därför är en av de viktigaste faktorerna för att utveckla mer av din kapacitet att våga vara dig själv och tro på din förmåga. I våra utbildningar lägger vi stor vikt vid att hjälpa dig med det.

Om du känner att du växer som människa och att mer av din sanna potential frigörs så upplever du en spontan glädje. I vårt sätt att se på saken gäller också det omvända. Om du känner glädje i tillvaron ökar förutsättningarna för din utveckling. Därför har vi en enkel formel som vägledning:

arbetsglädje = produktivitet

När du har roligt och trivs väcks också den för framgång så avgörande kreativiteten till liv. Och du får också tillgång till mer av dina resurser. Kanske resurser som du inte visste eller tror på att du har. Vi har ju alla upplevt hur mycket bättre och effektivare det går att genomföra en uppgift när vi faktiskt har roligt!

Men i personlig utveckling ingår också att utveckla sin förmåga att hantera besvärliga situationer som konflikter, bristande motivation eller andra motgångar. För att utvecklas som personer behöver vi jobba med hela människan eftersom det är just vad vi är. Det innebär att vi för att utvecklas i jobbet också ser till hur vi är och fungerar i situationer också utanför jobbet. Det är egentligen inte så stor skillnad på oss i privatlivet eller i jobbet om man tittar en bit under ytan. Ett exempel är att om du inte har balans i ditt familjeliv så är det svårt att vara långsiktigt effektiv. Och omvänt - om det fungerar hemma så fungerar det på jobbet.

I arbetet med personlig utveckling finns det många bra verktyg att använda sig av. Ett av de kraftfullaste är mental träning som många elitidrottsmän/kvinnor använder med stor framgång. Det kan du också göra! Vi hjälper dig att prova hur du med enkla metoder kan göra en stor skillnad i ditt vardagsliv.


Relationsmarknadsföring
Relationsmarknadsföring kan sägas vara att göra ett systematiskt kundvårdande och säljande beteende hos alla medarbetare till en företagsstrategi. Målet är att dominera de prioriterade kundkontona. Hårda mål med mjuka metoder. Genom att skapa mycket nöjda kunder når man långsiktig lönsamhet. För att lyckas behövs ett systematiskt arbete, en strategi. I en sådan strategi ingår

- ordning på kundregister och förmåga att bygga upp kunskap om kunderna, både affärsmässiga fakta och personliga fakta och tycken

-att göra strategiska och taktiska val beträffande vilken service, uppmärksamhet och bearbetning som man har möjlighet att ge olika kunder

- att föra en ständig dialog med kunder och skapa en lärande relation som leder till en allt större förmåga till ett individuellt bemötande av varje kund

- att anpassa verksamheten så långt som möjligt efter varje kunds förutsättningar och uttalade och outtalade önskningar och behov.

Vi hjälper våra kunder att utforma kloka strategier samt att genomföra dessa. Det hjälper inte hur kloka strategier och tankar man än har om dessa stannar i styrelserum eller som vackra ord på väggarna. Arbetet genomförs i grunden av de medarbetare som dagligen möter era kunder. För att de ska vilja och kunna detta behövs både kunskap och inspiration samt ett förtroende för den strategi som man ska medverka till att genomföra.


Värderingar
Våra värderingar styr mycket av vårt beteende och agerande. Att tydliggöra sina värderingar är en mycket givande och utvecklande process. Om man tar det på allvar är det krävande att mejsla fram våra grundläggande värderingar som personer eller organisation. Men det är en investering väl värd mödan. Om vi använder resultatet väl, det vill säga låter våra grundläggande värderingar styra och vägleda våra beslut och agerande har vi en effektiv grund för långsiktig framgång. Det är vår erfarenhet och övertygelse att värderingsstyrda individer och organisationer lyckas bättre än andra.

Centrala värderingar för oss i comhuman ab är bland annat:

- Ödmjuka: att vara ödmjuk och vara omtänksam gentemot både sig själv och andra

- Kompetenta: att vara professionell och kompetent och i arbetet alltid sätta kunden först

- Ärliga: vara tydliga och raka med vad vi står för och vad vi gör